ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE.
§ 1.
- Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem społeczno - kulturalny o celach niezarobkowych.
- Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
- Stowarzyszenie działa na podstawie Ustawy-
Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 (Dz. U. Nr 20, poz. 104) i innych obowiązujących przepisów prawa, oraz postanowień niniejszego statutu.
- Stowarzyszenie jest zarejestrowane na czas nieokreślony.
- Stowarzyszenie posługuje Się pieczęcią z nazwą stowarzyszenia w języku polskim i niemieckim.
§ 2.
Stowarzyszenie prowadzi działalność na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem miasta Bartoszyce
§ 3.
W związku z prowadzoną działalnością Stowarzyszenie może nawiązywać kontakty międzynarodowe z poszanowaniem norm prawa międzynarodowego, praw obowiązujących w RP i prawa ojczystego kontrahenta zagranicznego.
§ 4.
- Stowarzyszenie nosi nazwę:
STOWARZYSZENIE SPOŁECZNO - KULTURALNE
MNIEJSZOŚCI NIEMIECKIEJ BARTOSZYC I OKOLIC
- Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Bartoszyce woj. Olsztyn
- Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
ROZDZIAŁ II
CELE I SPOSOBY ICH REALIZACJI
§ 5.
Celami Stowarzyszenia są:
- utrzymanie jedności kulturowej oraz więzów narodowych członków Stowarzyszenia, integracji całego środowiska mniejszości niemieckiej
- wyrażanie dążeń i osiągnięć mniejszości oraz występowanie na rzecz jego potrzeb społecznych, socjalnych kulturalnych wobec władz i instytucji państwowych i samorządowych
- reprezentowanie członków Stowarzyszenia przed władzami Rzeczypospolitej Polskiej, oraz podobnymi stowarzyszeniami działającymi w kraju i za granicą,
- tworzenie podstaw lepszego, wzajemnego zrozumienia i współpracy między narodem polskim i niemieckim,
- propagowanie języka i kultury niemieckiej
- pomoc charytatywna
§ 6.
Stowarzyszenie swoje cele realizować będzie przez
- krzewienie i popularyzacje kultury i sztuki niemieckiej,
- kultywowanie mowy, tradycji i obrzędów mniejszości niemieckiej,
- niesienie medycznej i socjalnej osobom starszym niedołężnym i samotnym
- prowadzenie działalności oświatowej mającej na celu podwyższenie kwalifikacji członków stowarzyszenia,
- prowadzenie działalności wydawniczej,
- organizowanie ośrodków krzewienia i popularyzacji kultury i sztuki niemieckiej
- organizowanie spotkań środowiskowych, seminariów, kursów, konferencji, badań i dyskusji,
- nawiązywanie i utrzymywanie stałej współpracy z zaprzyjaźnionymi miastami i organizacjami w kraju i zagranicą,
- przedstawienie właściwym instytucją, władzą państwowym i samorządowym propozycji dotyczących istotnych dla mniejszości niemieckiej programów działania, oraz wnioskowanie o ewentualne dotacje przedmiotowe na ich realizację,
- krzewienie kultury fizycznej i rekreacyjnej oraz turystyki wśród członków stowarzyszenia,
- prezentowanie osiągnięć środowiska mniejszości niemieckiej,
- podejmowanie przez Stowarzyszenie mediacji w sytuacjach konfliktowych, zagrażających integracji środowiska mniejszości niemieckiej, oraz w przypadku konfliktu reprezentowanie stron przed kompetentnymi władzami,
- wspomaganie inicjatyw zgodnych z ideami Stowarzyszenia
- gromadzenie środków finansowych, zasobów materialnych na rzecz Stowarzyszenia zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 7.
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na zwyczajnych, wspierających oraz honorowych.
- Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia mogą być obywatele polscy mający pełną zdolność do czynności prawnych niepozbawieni praw publicznych i posiadający pochodzenie niemieckie
- Członkiem wspierającym mogą być obywatele polscy mający pełną zdolność do czynności prawnych, niepozbawieni praw publicznych, będący członkami rodzin osób wymienionych w ustępie 2.
- Uchwała Walnego Zgromadzenia można nadać godność,,Honorowego Członka" osobom, które położyły szczególne zasługi dla Stowarzyszenia.
- Organem uprawnionym do przyjmowania członków jest Zarząd Stowarzyszenia
- Uchwała w sprawie przyjęcia powinna być podjęta najpóźniej w ciągu miesiąca od dnia złożenia deklaracji.
§ 8.
- Decyzji przyjęcia lub odmowy na członka Stowarzyszenia zawiadamia się pisemnie zainteresowanego w ciągu dwóch tygodni od dnia jej podjęcia.
- Od odmownej decyzji Zarządu zainteresowanemu służy prawo odwołania do Walnego Zgromadzenia w ciągu 14 dni od daty doręczenia. Odwołanie powinno być rozpatrzone przez Walne Zgromadzenie na najbliższym Zgromadzeniu nie później niż w ciągu roku od daty jego założenia.
§ 9.
- Członkowie zwyczajni mają prawo:
- wybierania i wybieralności do organów Stowarzyszenia,
- zgłaszania wniosków zmierzających do usprawnienia pracy Stowarzyszenia
- uzyskiwania od organów Stowarzyszenia - na Walnych Zgromadzeniach, zebraniach lub innych formach informacji o działalności Stowarzyszenia, jego wynikach i zamierzeniach,
- wnoszenie odwołań do uchwał Zarządu Stowarzyszenia dotyczących praw członka do Walnego Zgromadzenia,
- wglądu w protokoły Walnych Zgromadzeń, sprawozdań władz, Stowarzyszenia,
- korzystania z pomocy, świadczeń i form działania określonych w § 6 Statutu.
- Nie ma prawa wybieralności członek zwyczajny Stowarzyszenia, który:
- został pozbawiony praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu publicznego,
- zalega z wpłacaniem składek członkowskim przez okres powyżej trzech miesięcy.
- Członkowie Stowarzyszenia obowiązani są:
- przestrzegać przepisy prawa oraz uchwał organów statutowych,
- wnieść jednorazowe wpisowe,
- regularnie opłacać składki członkowskie w obowiązującej wysokości.
§ 10.
Przynależność do Stowarzyszenia ustaje na skutek:
- dobrowolnej rezygnacji złożonej przez członka w formie pisemnej,
- skreślenia z listy członków dokonanych przez Zarząd Stowarzyszenia w formie uchwały w wyniku:
- zalegania z opłaceniem składek członkowskich przez okres dłuższy niż 6 miesięcy,
- udowodnienia działania na szkodę Stowarzyszenia
- naruszenia Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia,
- śmierci członka Stowarzyszenia.
§ 11.
- O wykreśleniu członka Stowarzyszenie jest obowiązane powiadomić zainteresowanego pisemnie w ciągu 14 dni od daty podjęcia decyzji wraz z pouczeniem o możliwości odwołania się do Walnego Zgromadzenia.
- O terminie Walnego Zgromadzenia, na którym ma być rozpatrzona sprawa odwołującego się, powinien on być zawiadomiony przez Zarząd pod wskazaniem przez siebie w odwołaniu adresem
- W przypadku uwzględnienia prze Walne zgromadzenie odwołania od uchwały Zarządu w sprawie wykreślenia, zainteresowany zachowuje ciągłość przynależności do Stowarzyszenia
§ 12.
Wysokość składki członkowskiej ustala Walne Zgromadzenie uwzględniając finansowanie działalności Stowarzyszenia.
Walne Zgromadzenie może upoważnić Zarząd Stowarzyszenia do ustalania wysokości składki członkowskiej.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 13.
- Władzami Stowarzyszenia są:
- a) Walne Zgromadzenia członków,
- b) Zarząd,
- c) Komisja Rewizyjna
- Członek Stowarzyszenia może być wybrany tylko do jednego z organów wymienionych w ust. 1 lit. b i c.
- Osoba pełniąca funkcje w organach statutowych ma obowiązek przy pełnieniu tych funkcji przestrzegania przepisów prawa, Statutu i uchwał organów statutowych Stowarzyszenia, postępować sumiennie i uczciwie zgodnie z zasadami współżycia społecznego i interesami reprezentowanego środowiska.
- Wybory organów, o których mowa w ust. 1 dokonywane są w głosowaniu tajnym spośród nieograniczonej liczby kandydatów. Odwołanie członków organu następuje także w głosowaniu tajnym.
A.WALNE ZGROMADZENIE CZŁONKÓW
§ 14.
Walne Zgromadzenie jest najwyższym organem Stowarzyszenia powołanym do podejmowania uchwał w sprawach należących do jego zakresu działania.
§ 15.
Do zakresu działania Walnego Zgromadzenia należy:
Do zakresu działania Walnego Zgromadzenia należy:
- uchwalenie Statutu i jego zmian,
- wybór i odwołanie Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- określenie wysokości składek członkowskich,
- uchwalanie planów i programów działania Stowarzyszenia, oraz planów finansowych
- rozpatrywanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej, zatwierdzania sprawozdań rocznych i bilansów, oraz podejmowanie uchwał co do wniosków członków Stowarzyszenia, Zarządu i Komisji rewizyjnej w tych sprawach o udzielaniu absolutorium członkom Zarządu,
- podejmowanie uchwał w sprawie nabycia, zbycia lub obciążenia nieruchomości,
- uchwalenie regulaminu obrad Walnego Zgromadzenia,
- nadawanie godności ,,Honorowego członka Stowarzyszenia",
- rozpatrywanie odwołań członków Stowarzyszenia od uchwał Zarządu,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach przedstawionych do rozpatrzenia
§ 16.
Odwołanie członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej przed upływem kadencji może nastąpić przez Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów, oddanych w głosowaniu tajnym.
§ 17.
- Jeżeli stowarzyszenie liczy więcej niż 200 członków - Walne Zgromadzenie członków może podjąć uchwałę o jego zastąpieniu zebraniem delegatów.
- Delegatów wybiera się na okres kadencji Zarządu w proporcji 1 delegat na 10 członków.
- Do zebrania delegatów zastępującego Walne Zgromadzenie członków stosuje się odpowiednio przepisy o Walnym Zgromadzeniu.
- Na żądanie 1/3 ogółu zwołuje się Walne Zgromadzenie w pełnym składzie.
§ 18.
- Walne Zgromadzenie zwoływane jest przynajmniej jeden raz w roku najpóźniej w ciągu 6 miesięcy po upływie roku obrachunkowego. Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd na podstawie uchwały.
- Ponadto Zarząd powinien podjąć uchwałę o zwołaniu Walnego Zgromadzenia na żądanie:
- Komisji Rewizyjnej,
- 1/3 ogólnej liczby członków Stowarzyszenia lub delegatów
- Żądanie zwołania Walnego Zgromadzenia powinno być złożone na piśmie z podaniem celu jego zwołania
- W przypadkach wskazanych w ust.2 - Walne Zgromadzenie powinno odbyć się w ciągu 6 tygodni od daty złożenia wniosku.
Jeżeli to nie nastąpi, Walne Zgromadzenie może zwołać Komisja Rewizyjna lub komisja wybrana przez 1/3 ogólnej liczby członków Stowarzyszenia lub delegatów.
§ 19.
- czasie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia zawiadamia się wszystkich członków Stowarzyszenia, bądź wybranych delegatów co najmniej 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia.
- W zawiadomieniu o walnym Zgromadzeniu należy zamieścić również informację o wyłożeniu w biurze Stowarzyszenia - odpowiednio do porządku obrad - następujących materiałów:
- sprawozdania Zarządu,
- sprawozdania Komisji Rewizyjnej,
- sprawozdania finansowego,
- projektów uchwał,
- protokołu z poprzedniego Walnego Zgromadzenia.
§ 20.
Walne Zgromadzenie otwiera Przewodniczący lub Zastepca Przewodniczącego Zarządu Stowarzyszenia.
Walne Zgromadzenie wybiera spośród członków Stowarzyszenia lub delegatów prezydium w składzie:
Przewodniczący, zastępca przewodniczącego, sekretarz.
§ 21.
- Walne Zgromadzenie zwołane zgodnie z postanowieniami § 17 i § 18 Statutu jest zdolne do podejmowania uchwał w sprawach obojętnych porządkiem obrad, jeżeli liczba obecnych przy ich podejmowaniu wynosiła, co najmniej 1/3 członków Stowarzyszenia lub delegatów
- Zarząd obowiązany jest wyznaczyć drugi termin obrad Wolnego Zgromadzenia, nie później niż 14 dni od pierwszego. Drugi termin może być wyznaczony na ten sam dzień. Walne Zgromadzenie w drugim terminie jest prawomocne bez względu na liczbę obecnych.
- Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, jeżeli Statut nie stanowi inaczej.
- Uchwały o zmianie Statutu, uzupełnieniu porządku obrad oraz w sprawach wprowadzonych dodatkowo do porządku obrad wymagają dla swej ważności, co najmniej 2/3 głosów. Uchwałą o uzupełnieniu porządku obrad nie może być objęta sprawa zmiany Statutu.
- W głosowaniu podczas Walnego Zgromadzenia zapadają głosy jedynie członków Stowarzyszenia.
§ 22.
- Uchwały na Walnym Zgromadzeniu zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, jeżeli Statut nie stanowi inaczej.
Na żądanie większości obecnych członków lub delegatów Walne Zgromadzenie podejmuje uchwały w głosowaniu tajnym.
- Protokół Walnego Zgromadzenia podpisuje przewodniczący i sekretarz.
B. ZARZĄD STOWARZYSZENIA
§ 23.
Zarząd jest organem wykonawczym Stowarzyszenia i ponosi odpowiedzialność za prawidłową jego działalność.
§ 24.
- Zarząd Stowarzyszenia składa się z 4-6 członków:
- Przewodniczący
- Zastępca przewodniczącego
- Sekretarz
- Skarbnik
- 1-2 członków
- Kadencja Zarządu trwa 2 lata.
- Walne Zgromadzenie może odwołać tych członków zarządu, którym nie udzielono absolutorium. W tym przypadku nie stosuje się przepisu § 21 ust. 4 Statutu
§ 25.
W razie ustąpienia, odwołania bądź śmierci członka Zarządu przed upływem kadencji, Zarząd może dobrać do swojego grona osobę spośród członków Stowarzyszenia lub delegatów. Liczba w ten sposób dołączonych osób nie może przekroczyć 1/3 składu Zarządu Stowarzyszenia.
§ 26.
Zarząd prowadzi wszystkie sprawy Stowarzyszenia z wyjątkiem zastrzeżonych do kompetencji innych organów Stowarzyszenia. Do zakresu zadań Zarządu należy kierowanie całokształtem działalności Stowarzyszenia a w szczególności:
- reprezentowanie interesów członków wobec organów administracji państwowej i samorządowej, organizacji społecznych i gospodarczych,
- opracowanie projektów działania i preliminarzy,
- gospodarowanie funduszami i majątkiem Stowarzyszenia z zastrzeżeniem uprawnień Walnego Zgromadzenia wskazanych w § 15 Statutu,
- przyjmowanie i skreślanie członków Stowarzyszenia,
- ocenianie nagannego postępowania członków Stowarzyszenia oraz rozstrzyganie sporów i konfliktów występujących między członkami Stowarzyszenia,
- zawieranie umów i zobowiązań w granicach posiadanych kompetencji i środków finansowych,
- powoływanie i odwoływanie komisji i zespołów problemowych.
§ 27.
- Posiedzenie Zarządu odbywa się, co najmniej raz w miesiącu.
- Na wniosek Komisji Rewizyjnej posiedzenie Zarządu powinno odbyć się w możliwie najkrótszym terminie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.
§ 28.
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Stowarzyszenia, z wyjątkiem Walnego Zgromadzenia
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób wybieranych prze Walne Zgromadzenie.
- Komisja wybiera ze swego grona:
- a) przewodniczącego,
- b) zastępcę,
- c) sekretarza
§ 30.
Do działań komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola działalności Stowarzyszenia, jego gospodarki finansowej, dokumentów i protokołów posiedzeń Zarządu,
- badanie rocznych sprawozdań finansowych (bilansu) oraz zgłaszanie Walnemu Zgromadzeniu wniosków w tych sprawach,
- wydawanie zaleceń Zarządowi w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości,
- przedkładanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań z dokonanych czynności,
- składanie Walnemu Zgromadzeniu wniosków o udzielenie absolutorium poszczególnym członkom Zarządu.
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 31.
Majątek Stowarzyszenia stanowią
- a) nieruchomości,
- b) ruchomości,
- c) fundusze.
§ 32.
Dla zapewnienia realizacji celów i zadań Stowarzyszenie czerpie fundusze z:
- wpisowego,
- składek członkowskich,
- dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów otrzymanych z Polski jak i zagranicy
- dochodów własnej działalności gospodarczej i urządzanych imprez sportowo-rekreacyjnych, kulturalnych i turystycznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- inne wpływy i dochody, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 33.
Stowarzyszenie może nabywać i zbywać nieruchomości i ruchomości, jeżeli służy to realizacji jego zadań statutowych.
§ 34.
Majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd w ramach posiadanych uprawnień.
§ 35.
W sprawach związanych z zaciąganiem zobowiązań majątkowych, podpisywania dokumentów z tym związanych oraz innych powodujących skutki finansowe, Stowarzyszenie reprezentuje przewodniczący Zarządu bądź jego zastępca lub skarbnik.
§ 36.
Posiadanie majątku i dokonywanie operacji finansowych wymaga prowadzenia rachunkowości zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
ROZDZIAŁ VI
REPREZENTACJA STOWARZYSZENIA
§ 37.
Stowarzyszenie jest reprezentowane na zewnątrz przez przewodniczącego Zarządu oraz członków Stowarzyszenia w zakresie udzielonego pełnomocnictwa.
§ 38.
Oświadczenia woli w zakresie praw i obowiązków składają przewodniczący Zarządu lub jego zastępca.
ROZDZIAŁ VII
ZMIANY STATUTU I ZASADY ROZWIĄZANIA STOWARZYSZENIA.
§ 39.
- Dokonanie zmiany Statutu wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia członków lub delegatów podjętej większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej 50% osób uprawnionych do głosowania, przy czym wniosek o zmianie Statutu powinien wpłynąć od Zarządu najpóźniej na 21 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia i winien być umieszczony w porządku obrad.
- Rozwiązanie Stowarzyszenia następuje na skutek uchwały Walnego Zgromadzenia, podjętej na zasadach wymaganych do zmiany Statutu, przy czym wniosek powinien wpłynąć do Zarządu Stowarzyszenia na miesiąc przed terminem Walnego Zgromadzenia i winien być umieszczony w porządku obrad.
- Likwidatorem Stowarzyszenia są członkowie jego Zarządu. Koszty likwidacji pokrywa się z majątku likwidowanego Stowarzyszenia, a w razie nie posiadania majątku przez likwidowane Stowarzyszenie koszty likwidacji ponosi skarb państwa.
- W razie uchwały i rozwiązania Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie określa cel, na jaki przeznacza się majątek likwidowanego Stowarzyszenia.
W razie braku postanowienia Statutu lub uchwały w tej sprawie sąd orzeka o przeznaczeniu majątku na określony cel społeczny.